وبلاگ بزرگ ای اسپورت

اس ام اس و جوک

وبلاگ بزرگ ای اسپورت

اس ام اس و جوک

سکته مغزی

آموزش کامل علائم “سکته مغزی” و درمان سریع برای سکته مغزی

سکته مغزی خفیف,سکته مغزی خفیف,علائم سکته مغزی خفیف,درمان سکته مغزی خفیف,عوارض سکته مغزی خفیف,سکته های مغزی خفیف,تشخیص سکته مغزی خفیف,نشانه های سکته مغزی خفیف,سکته خفیف مغزی چیست,سکته خفیف مغز,سکته مغزی چیست,سکته مغزی چیست,علائم سکته مغزی چیست,علت سکته مغزی چیست,علایم سکته مغزی چیست,سکته ی مغزی چیست,درمان سکته مغزی چیست؟,نشانه های سکته مغزی چیست,سکته خفیف مغزی چیست,دلیل سکته مغزی چیست,سکته مغزی علائم,علائم سکته مغزی چیست,علائم سکته مغزی چیست,علائم سکته مغزی در زنان,علائم سکته مغزی,علائم سکته مغزی ناقص,علائم سکته مغزی در جوانان,علائم سکته مغزی و قلبی,سکته مغزی و علائم آن,سکته مغزی ابرو گوندش,سکته مغزی به انگلیسی,سکته مغزی به انگلیسی,سکته مغزی به زبان انگلیسی,سکته مغزی ایسکمیک,سکته مغزی ایسکمیک,سکته مغزی ایسکمی,سکته ایسکمیک مغز,درمان سکته مغزی ایسکمیک,علائم سکته مغزی ایسکمیک,سکته مغزی درمان,سکته مغزی درمان,سکته مغزی درمان دست,سکته مغزی و درمان,سکته مغزی و درمان آن,آیا سکته مغزی درمان می شود,آیا سکته مغزی درمان دارد,درمان سکته مغزی خفیف,درمان سکته مغزی با طب سنتی,درمان سکته مغزی با سلولهای بنیادی,سکته مغزی هموراژیک,درمان سکته مغزی هموراژیک,سکته ی مغزی هموراژیک,عوارض سکته مغزی هموراژیک,سکته مغزی و کما,سکته مغزی و کما,سکته مغزی کما,سکته مغزی و رفتن به کما

مهم ترین علائم سکته مغزی عبارتند از:

1- احساس بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن

2- کاهش ناگهانی بینایی، قدرت بدن، تعادل بدن (به سختی راه رفتن)، قوای حسی، صحبت کردن و یا فهم صحبت دیگران

3- تاری ناگهانی دید به خصوص در یک چشم

4- به هم خوردن تعادل بدن به طور ناگهانی که احتمالا با حالت تهوع، استفراغ کردن، تب، سکسکه و یا قورت دادن غذاها به سختی همراه است.

5- سردرد ناگهانی و شدید بدون دلیل که فورا بعد از آن فرد بیهوش می شود (نشان دهنده سکته مغزی به علت خونریزی است).

مسئله مهم این است که وقتی دچار علائم سکته مغزی گشتید، هر چه سریع تر نزد پزشک بروید. شروع زودتر درمان باعث آسیب کمتر مغز می شود و کمتر دچار فلج دائمی می شوید

6- بیهوش شدن فرد

7- سرگیجه ی بدون دلیل یا افتادن ناگهانی روی زمین

سکته مغزی می تواند به مرگ منجر شود.بهتر است بدانید که سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا است. سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر گردد  بدون درمان، سلول های مغز به سرعت می میرند. به یاد داشته باشید که نتیجه می تواند ناتوانی جدی اندام های بدن یا مرگ باشد. اگر فردی که دوست دارید،

علایم و نشانه های سکته

مغزی را بروز داد باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و کمک بخواهید.

علایم و نشانه های سکته مغزی شامل این موارد است :

– بروز ناگهانی ضعف و بی حسی در یک طرف بدن فرد به طور ناگهانی

– تغییر ناگهانی دید در یک یا دو چشم یا دشوار شدن خوردن غذا

– بروز ناگهانی سردردهای شدید بدون علت در فرد

– ایجاد مشکلات شدید همراه با سرگیجه هنگام راه رفتن فرد

– بروز مشکلات ناگهانی در صحبت کردن و شناخت دیگران
سکته مغزی، درمان سکته مغزی,سکته مغزی خفیف

آزمون سکته مغزی: حرف زدن، لبخند زدن، تکان خوردن

آزمون سکته مغزی به شناسایی علایم و نشانه های این بیماری کمک می کند. این آزمون از جزئیات زیر تشکیل شده است:

– چهره. از فرد بخواهید لبخند بزند. آیا یک طرف صورت بی حس است؟

– بازوها. از فرد بخواهید دست هایش را بالا ببرد. آیا یک دست پایین است؟

– حرف زدن. از بخواهید یک جمله ساده را تکرار کند. آیا در به یاد آوردن و بیان کلمات با دشواری روبرو است؟

سکته مغزی: زمان = صدمه دیدن مغز

بهتر است بدانید که در درمان سکته مغزی، ثانیه ها نیز اهمیت دارند. وقتی اکسیژن به مغز نمی رسد، مرگ سلول های مغز در چند دقیقه آغاز می شود. به شرط مصرف داروهای متلاشی کننده لخته خون در سه ساعت ابتدایی پس از بروز سکته مغزی، می توان از گسترش آسیب دیدن مغز کاست. گاهی بخشی از بافت مغز از میان می رود، اندام هایی از بدن که توسط بافت از میان رفته مغز کنترل می شدند از کار می افتند. به عبارت دیگر سکته مغزی سبب ناتوانی بلند مدت جسمی می گردد.

چگونگی تشخیص سکته مغزی

بهیاد داشته باشید که وقتی فردی با علایم و نشانه های سکته مغزی به بخش اورژانس مراجعه می کند، در ابتدا باید نوع سکته مغزی را مشخص کرد. دو نوع سکته مغزی اصلی وجود دارد که روش های درمان شان فرق دارد. پزشکان می توانند از عکس برداری اورژانسی برای شناسایی نوع سکته مغزی – مسدود شدن یا منفجر شدن رگ خونی -استفاده کنند. نتایج آزمایش های اضافی محل خونریزی درون مغز را مشخص می گردد.

سکته مغزی ایسکمیک

رایج ترین نوع سکته مغزی، ایسکمیک، نام دارد. تقریبا از هر 10 سکته مغزی 9 مورد در این گروه قرار می گیرند. عامل بروز سکته مغزی، لخته خونی است که در رگ درون مغز ایجاد شده است. لخته خون امکان دارد در نقطه ای خاص گسترش یافته یا از سایر نقاط بدن به مغز رسیده باشد.

سکته مغزی هموراژیک

سکته مغزی هموراژیک بسیار نادر و مرگ بار است. این نوع سکته وقتی بروز می کند که یک رگ خونی ضعیف در مغز منفجر شود. نتیجه این نوع سکته، خونریزی شدید درون مغز است که متوقف کردن اش بسیار دشوار است

سکته مغزی، درمان سکته مغزی,سکته مغزی خفیف

سکته مغزی کوتاه (TIA)

به یاد داسته باشید که حمله ایسکمیک گذرا را اغلب سکته مغزی کوتاه می نامند. لخته خون قسمتی از مغز را به طور موقت از کار می اندازد و علایمی شبیه سکته مغزی نمایان می شود. در واقع به گزارش سلامت نیوز وقتی جریان خون دوباره برقرار شود، علایم و نشانه های سکته مغزی از میان می روند. سکته مغزی کوتاه، نشان دهنده آن است که سکته مغزی اصلی به زودی به وقوع می پیوند. اگر فکر می کنید سکته مغزی کوتاهی را پشت سر گذاشته اید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا او احتمال بروز سکته مغزی اصلی را به حداقل برساند.

علت بروز سکته مغزی چیست؟

یکی از علل رایج  سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است. پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و … انعطاف رگ های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می گردد.

عوامل خطر زا: بیماری های مزمن

بیماری های مزمن سبب افزایش احتمال بروز سکته مغزی می شوند. بیماری های مزمن عبارتند از:

– فشار خون بالا

– کلسترول بالا

دیابت

– چاقی

در واقع کنترل و درمان بیماری های فوق احتمال بروز سکته مغزی را به شدت کم می کند.

عوامل خطر زا: رفتارها

رفتارهای نامناسب و خطر زایی که در ادامه می خوانید خطر بروز سکته مغزی را به شدت افزایش می دهند:

– دود کردن سیگار

– ورزش نکردن

– نوشیدن الکل

عوامل خطر زا: تغذیه

به خاطر داشته باشید که پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب می تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه چربی و کلسترول می تواند سبب ضخیم شدن رگ های خونی شود. مصرف بیش از اندازه نمک ممکن است سبب بروز بیماری فشار خون شود. مصرف بیش از اندازه کالری سبب بروز اضافه وزن و چاقی می شود. با پیروی کردن از رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، غلات و ماهی می توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

عوامل خطر زایی که در کنترل شما نیست

برخی از عوامل خطر زا – کهنسالی و وجود سابقه سکته مغزی در خانواده – که در بروز سکته مغزی موثرند خارج از کنترل انسان قرار دارند. جنسیت، نقش مهمی ایفاء می کند. سکته مغزی مردان را بسیار بیشتر از زنان تهدید می کند. با این وجود، زنان در اکثر مواردی که سکته مغزی بروز می کند جان شان را از دست می دهند. سکته مغزی، آفریقایی آمریکایی تبارها، سرخ پوست ها و اسکیموها را بیشتر از سایر نژاد ها تهدید می نماید.

سکته مغزی، درمان سکته مغزی,سکته مغزی خفیف

سکته مغزی: درمان اورژانسی

بهتر است بدانید که برای سکته مغزی ایسکمیک، درمان اورژانس، تجویز داروی ضد لخته خون است. داروهای از میان برنده لخته خون زمانی موثر هستند که حداکثر سه ساعت پس از بروز سکته مغزی تجویز و مصرف شوند. مدیریت سکته مغزی خون ریزی دهنده بسیار دشوار است. به گزارش سلامت نیوز درمان عبارتند از: کنترل فشار خون بالا، خون ریزی و تورم مغز

سکته مغزی: صدمات بلند مدت

در واقع میزان صدمات وارده به افراد و از دست رفتن توانایی آنها به شدت سکته مغزی و سرعت عمل در درمان بستگی دارد. نوع صدمه و آسیب دیدن بستگی به مکان آسیب دیده مغز دارد. مشکلات متداول پس از بروز سکته مغزی عبارتند از :

– بی حس شدن

– از کار افتادن دست ها و پاها

– از بین  رفتن توانایی راه رفتن

– از بین  رفتن دید چشم ها

– ناتوانی در خوردن غذا

– ناتوانی در سخن گفتن و برقراری ارتباط

مشکلات می توانند دائمی و ماندگار باشند، اما تعدادی از افراد می توانند بسیاری از توانایی های شان را بازیابند.

توان بخشی سکته مغزی: گفتار درمانی

جالب است بدانید که توان بخشی محور درمان عوارض سکته مغزی است. گفتار درمان گران می توانند به افراد برای به دست آوردن مهارت هایشان و مواجه شدن با ناتوانی ها کمک کنند.نتیجه گفتار درمانی در هر بیمار متفاوت می باشد. برای افرادی که توانایی سخن گفتن را از دست داده اند گفتار درمانی ضروری است. گفتار درمان گر نیز می تواند به افرادی که درخوردن  غذا مشکل دارند کمک کند.

توان بخشی سکته مغزی: توان بخشی بدنی

ناتوان شدن عضلات و از میان رفتن تعادل بدن از جمله رایج ترین عوارض سکته مغزی است. چنین عوارضی می توانند توانایی راه رفتن را از بیماران بگیرند و در فعالیت های روزانه شان خلل ایجاد کنند. توان بخشی فیزیکی روش موثری است برای به دست آوردن تعادل و هماهنگی عضلات بدنمی تواند علایم و نشانه های افسردگی را در بازماندگان سکته مغزی شناسایی و درمان و توانایی نوشتن، استفاده از قاشق و چنگال و …

توان بخشی سکته مغزی: روان درمانی

بهتر است بدانید که بازماندگان سکته مغزی از احساساتی مثل ترس، خشم، اضطراب و اندوه رنج می برند. روان شناس یا متخصص مشاور می تواند از استراتژی های گوناگون برای مقابله با این احساسات استفاده کند. متخصص مشاور همچنین می تواند علایم و نشانه های افسردگی را در بازماندگان سکته مغزی شناسایی و درمان کنند.

پیشگیری کردن از بروز سکته مغزی: سبک زندگی

به یاد داشته باشید که افرادی که بازمانده سکته مغزی هستند برای پیشگیری کردن از بروز دوباره سکته مغزی باید موارد زیر را رعایت کنند:

– پرهیز از مصرف دخانیات

– ورزش کردن و کنترل وزن فرد

– دوری کردن از الکل و نمک

– مصرف مواد غذایی سالم مثل  ماهی، سبزیجات و غلات

پیشگیری کردن از سکته مغزی: داروها

در واقع پزشکان برای افرادی که احتمال دارد سکته مغزی کنند داروهایی تجویز می کنند تا احتمال بروز سکته را کم می کند.. داروهای ضد لخته خون، مثل آسپرین، پلاکت های خون را حفظ می کنند که سبب ایجاد لخته می شوند. داروهای ضد لخته خون، مانند وارفارین، برای بازماندگان سکته مغزی تجویز می شوند تا به بیداری بخش خاموش مغزشان کمک کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه فرمایند.

سکته مغزی، درمان سکته مغزی,سکته مغزی خفیف

پیشگیری کردن از سکته مغزی: جراحی

در بعضی از موارد، سکته مغزی در نتیجه تنگ شدن شریان کاروتید ایجاد می شود. پزشکان، افرادی را که سکته مغزی خفیف یا زود گذر (TIA ) کرده اند را جراحی می کنند و پلاکت ها را از دیواره این شریان پاک می کنند.

پیشگیری کردن از سکته مغزی: بالون و استنت

بهتر است بدانید که در بعضی موارد، پزشکان برای باز کردن شریان کاروتید از آنژیو پلاسی برای قرار دادن بالون و استند استفاده می کنند.زندگی پس از سکته مغزی در واقع بیش از نیمی از افرادی که سکته مغزی کرده اند توانایی های خود را باز می یابند. کسانی که به اندازه کافی داروهای متلاشی کننده لخته خون مصرف می کنند ممکن است به طور کامل بهبود یابند و کسانی که دچار ناتوانی شده اند یاد می گیرند مستقل شوند.

با ورزش کردن مانع خیلی از بیماریها شویم.

می توان با در پیش گرفتن تغذیه ای سالم با سکته مغزی مقابله کرد

به گزارش بی اس ام اس : 90 درصد سکته های مغزی به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است. با بی تحرکی مفرطی که امروزه گریبانمان را گرفته، تغذیه ی ناسالم و زندگی پر تنش و پر استرس روزمره باید قبول کرد که خطر سکته ی مغزی بیخ گوشمان است.این هشدار بسیار جدی است به همان اندازه ای که پیشگیری از آن جدی است. بدون شک ما نمی توانیم با ژنتیک یا سن و سالمان مقابله کنیم تا خطر سکته از ما دور بماند. اما می توانیم با تغییر عادت های غذایی و در پیش گرفتن تغذیه ای سالم تر با یکی از عوامل اصلی این مشکل مبارزه کنیم. سکته ی مغزی مشکل فلج کننده ای است که نه تنها خود فرد بلکه اطرافیان وی را نیز از زندگی عادی ساقط می کند.با پیشرفت هایی که این روزها در حوزه ی پزشکی ایجاد شده است هر فرد با عدم کنترل عوامل ایجاد کننده ی سکته خود مقصر بروز آن است و به گفته ی متخصصان مسئول آسیب های خانوادگی و اجتماعی حاصل از آن خواهد بود.

• مصرف روزانه میوه و سبزی فراموش نشود

به هر قیمتی شده هر روز میوه و سبزیجات میل کنید. لطفاً به جای خوردن کیک و بیسکوییت یک عدد هویج کوچک یا یک عدد سیب میل کنید. با همین کارهای ساده می توانید مواد مغذی خوبی برای مقابله با انواع بیماری ها و به خصوص سکته های مغزی و قلبی دریافت کنید.سالادهایتان را پر از بروکلی و گوجه فرنگی کنید. مهم نیست برای ناهار یا شام چه دارید. در کنار هر غذایی سالاد سبزیجات حاوی انواع سبزیجات داشته باشید. برای تزیین غذا دست و دلبازی کرده و از سبزیجات رنگی و سبزی های معطر بیشترین استفاده را بکنید. در این صورت مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی جذب خواهید کرد که سیستم ایمنی تان را تقویت و بیماری ها را از شما دور می کنند.

سکته مغزی,جلوگیری از سکته مغزی,علائم سکته مغزی

مصرف میوه و سیزیجات برای مقابله با انواع بیماری ها و به خصوص سکته های مغزی مفید است

نتایج پژوهشی که در Journal of Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسیده است نشان می دهد که جذب آنتی اکسیدان زیاد حتی برای افرادی که دچار سکته ی مغزی شده اند بسیار مفید است. چون باعث بهبود عملکرد مغز و احیای سلول های عصبی می شوند. توصیه می کنیم برای جذب آنتی اکسیدان بیشتر مصرف آلو خشک، انگورها، آلو، مرکبات به خصوص پرتقال، گیلاس و آلبالو، کلم ها، اسفناج، بروکلی، فلفل دلمه ای، چغندر و پیاز را در الویت قرار دهید.

• از انتخاب محصولات غذایی حاوی چربی های ترانس بپرهیزید

زیاده روی در مصرف چربی به خصوص چربی های ترانس و اشباع شده دیر یا زود زنگ سکته را به صدا در خواهد آورد. چربی ها باعث افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون می شوند. کلسترول بد خون در جداره ی رگ ها تجمع کرده و باعث می شوند که قلب برای تنظیم کردن خون در بدن به زحمت بیفتد. این مسئله به افزایش فشار خون، تصلب شرایین، سکته ی قلبی یا مغزی منجر می شود. توصیه می کنیم در آشپزخانه از روغن زیتون، سویا، کانولا و کلزا استفاده کنید. ماهی، مرغ، بوقلمون، حبوبات از جمله لوبیا را دریابید. مصرف لبنیات پرچرب را کنار گذاشته و از انواع کم چرب استفاده کنید. در حین خرید از انتخاب محصولات غذایی که حاوی چربی های ترانس هستند بپرهیزید.

• تقسیم بندی بشقاب را یاد بگیرید

درست است که باید به اندازه ی کافی و مورد نیاز بدنتان غذا بخورید اما لازم است که از پرخوری و بدخوری بپرهیزید. لازم است که نیمی از بشقابتان را به سبزیجات سبز مانند کاهو و بروکلی و سبزیجات نارنجی مانند هویج و کدوحلوایی اختصاص دهید. چون سرشار از مواد مغذی هستند. یک چهارم بشقابتان را به لوبیا یا گوشت های کم چرب و یک چهارم دیگر را به غلات کامل مانند برنج قهوه ای (یک فنجان کافی است) اختصاص دهید.اگر طرفدار دسر هستید به جای دسرهای چرب و شیرین شکلات سیاه و چای را امتحان کنید. شکلات سیاه سرشار از فلاوونوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارند. این آنتی اکسیدان ها در برخی میوه ها و سبزیجات نیز وجود دارند و باعث تنظیم فشار خون و پیشگیری از بروز لخته های خونی می شوند. شکلات سیاه از بروز مقاومت سلول ها به انسولین پیشگیری می کند.

جلوگیری از سکته مغزی,سکته مغزی,علائم سکته مغزی

مصرف امگا 3 ها به پیشگیری از تخریب سلول های مغزی کمک می کند

• به امگا 3 سلام دوباره کنید

بدن ما قادر به تولید اسیدهای چرب امگا 3 نیست. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف امگا 3 ها به پیشگیری از تخریب سلول های مغزی کمک می کند. امگا 3 ها جزو چربی های سالمی هستند که باعث افزایش جذب ماد مغذی می شوند. برای جذب این اسیدهای چرب ماهی هایی مانند تن، ماهی خال مخالی، ساردین و ماهی آزاد میل کنید. از دیگر منابع امگا 3 ها می توان به روغن کانولا و تخم کتان آسیاب شده اشاره کرد.

• از مصرف زیاد نمک پرهیز کنید

نمک مضر نیست اما زیاده از حد آن قاتل می شود! حدود 80 درصد نمکی که جذب می کنیم از مواد غذایی آماده، گوشت های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، هات داگ، سوپ های کنسروی، کچاپ و غیره است. هله هوله هایی مانند چیپس و پفک نیز معدن نمک هستند. این ها مواد غذایی مورد علاقه ی بچه ها و جوانان هستند که به زودی به سن سالمندی می رسند. بدانید که مصرف زیاد مواد غذایی شور باعث افزایش فشار خون می شود که یکی از عوامل اصلی بروز سکته ی مغزی است.از آنجایی که با ظهور دنیای مدرن تغذیه ی همه ی ما بخودی خود حاوی نمک زیادی هست لازم است که همه ی مردم حتی افرادی که فشار خون طبیعی دارند از مصرف زیاد نمک بپرهیزند. در زمان خرید برچسب مواد غذایی و ترکیبات آن را به دقت مطالعه کنید. مواد غذایی حاوی نمک کمتر را انتخاب کرده و از خالی کردن نمکدان روی بشقاب غذایتان بپرهیزید. برای خوش طعم کردن غذاها به جای نمک از سبزیجات معطر و ادویه ها بهره ببرید. به جای مصرف هله هوله به عنوان عصرانه، میان وعده های ساده و سریع با سبزیجات تهیه و میل کنید.

• برای پیشگیری از سکته مغزی مصرف غلات فراموش نشود

محققان آمریکایی توصیه می کنند که تغذیه ای سرشار از فیبر داشته باشید. غلات کامل مانند جوی دوسر، برنج قهوه ای و محصولات غذایی تهیه شده از آرد کامل (سبوس دار) فیبر خوبی به بدن می رسانند. این مواد غذایی نه تنها برای پیشگیری از بروز سکته ی مغزی مفید هستند بلکه باعث افزایش سرعت احیای سلول ها بعد از سکته نیز می شوند.

• حرف آخر

حرف آخر اینکه تحرک بدنی داشته باشید. فشار و قند خونتان را کنترل کنید. امروزه در مطب متخصصان مغز و اعصاب دستگاه های پیشرفته ای وجود دارد که وضعیت عروق خونی مغز را با دقت بررسی می کنند. بنابراین هیچ بهانه ای برای کنترل وضعیت عروق مغزی نمی ماند جز سهل انگاری! بهتر است از سنین جوانی صدای سکته مغزی را بشنوید و اجازه ندهید در سالمندی با فریادی ناگهانی زمین گیرتان کند.

سکته مغزی یکی از دلایل عمده مرگ و ناتوانی جسمانی است

به گزارش بی اس ام اس : سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز می باشد؛ این آسیب ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز می ‌باشد. به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز، مختل و متوقف گردد٬ این قسمت از مغز دیگر نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌ نامند. سکته مغزی می‌ تواند به دلایلی مانند بسته شدن یا پارگی یکی از رگ‌ های خون رسان مغز ایجاد شود.سکته مغزی یکی از دلایل عمده مرگ و ناتوانی جسمانی است. اما خبر خوب این است که می توان با انجام اقدام های پیشگیرانه که شامل اصلاح شیوه زندگی می شوند، از احتمال سکته مغزی کاست.

راه اول برای پیشگیری از سکته مغزی: سیگار را ترک کنید

احتمال سکته مغزی در افراد سیگاری، دو برابر افراد غیرسیگاری است و دلیل آن، تأثیر سیگار بر قلب، خون و رگ ها است. سیگار کشیدن موجب کاهش اکسیژن خون می شود و در نتیجه،‌ قلب سخت تر کار می کند و احتمال لخته شدن خون را بالا می رود. سیگار موجب گرفتگی عروق می شود که این می تواند از رسیدن جریان خون کافی به مغز جلوگیری کند و در نتیجه،‌ موجب بروز سکته مغزی شود. خوشبختانه، ‌تنها با ترک کردن سیگار می توان خطر سکته مغزی را بسیار کاهش داد.

راه دوم برای پیشگیری از سکته مغزی: دیابت خود را کنترل کنید

احتمال سکته مغزی در افراد مبتلا به دیابت، بیشتر است. حقیقت این است که به طور کلی، احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی در افراد دیابتی، ۲٫۵ برابر بیشتر از بقیه افراد است. کنترل دیابت اولین گام برای کاهش خطر سکته مغزی است؛ دیابت را می توان با استفاده از دارو، برنامه غذایی مناسب و یا کاهش وزن کنترل کرد.

راه سوم برای پیشگیری از سکته مغزی: کلسترول خون خود را پایین بیاورید

میزان کلسترول و چربی مصرفی شما،‌ با میزان ساخته شدن پلاک در رگ های خونی رابطه مستقیم دارد. این پلاک ها نیز می توانند جریان خون عادی به مغز را مختل کنند و منجر به سکته مغزی شوند. کلسترول بالا احتمال بیماری های قلبی و تصلب شریان را نیز بالا می برد که هر دو می توانند عامل سکته مغزی باشند. می توان با استفاده از دارو یا برنامه غذایی مناسب، کلسترول را کنترل کرد.

سکته مغزی,جلوگیری از سکته مغزی,پیشگیری از سکته مغزی

فعالیت جسمانی سلامت کلی شما را حفظ و خطر بروز سکته مغزی را کاهش می دهد

راه چهارم برای پیشگیری از سکته مغزی: مراقب اضافه وزن خود باشید

چاقی یا حتی اضافه وزن، فشار اضافی و غیرضروری را به دستگاه گردش خون وارد می کند. چاقی و اضافه وزن، احتمال ابتلا به کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد که همه این بیماری ها نیز خطر بروز سکته مغزی را بیشتر می کنند. با برنامه غذایی مناسب و ورزش، وزن خود را در حد مناسب نگه دارید و خطر سکته مغزی را کاهش دهید.یک شیوه زندگی سالم شامل تغذیه سالم،‌ فعالیت جسمانی کافی و مراجعه منظم به پزشک ،‌ سلامت کلی شما را حفظ و خطر بروز سکته مغزی را کاهش می دهد.

راه پنجم برای پیشگیری از سکته مغزی: مراقب فشار خون بالا باشید

فشار خون بالا را به عنوان قاتل خاموش می شناسند زیرا بسیاری از افراد مبتلا به آن، هیچ علائمی را مشاهده نمی کنند. اگر فشار خون بالا درمان نشود، ‌می تواند به اختلالات خطرناکی همچون سکته مغزی،‌ حمله قلبی یا نارسایی کلیه منجر شود. فشار خون بالا به رگ های خونی فشار اضافی را وارد می کند که موجب ضخیم و فرسوده شدن آنها می شود. تنگ شدن رگ های خونی،‌ امکان گرفتگی رگ ها و اختلال جریان خون به مغز را فراهم می کند. بنابراین با کنترل فشار خون به وسیله برنامه غذایی مناسب،‌ ورزش و یا دارو، احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهید.

اگر با هر یک از این عوامل خطرناک روبرو شدید، فوراً به پزشک مراجعه و آنها را کنترل کنید. به این چهار نکته توجه کنید:

صورت: از شخص بخواهید که بخندد؛ آیا یک طرف صورت افتاده است؟
بازوان: از شخص بخواهید هر دو دست خود را بالا بیاورد؛ آیا یک دست به اندازه کافی بالا نمی آید؟
صحبت: از شخص بخواهید که یک جمله ساده را تکرار کند؛ آیا کلام او بریده بریده است؟
زمان: زمان حیاتی است؛‌ اگر هریک از این علائم را مشاهده کردید، ‌فوراً به اورژانس خبر دهید.

به گزارش بی اس ام اس سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا است. سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود.بدون درمان، سلول های مغز به سرعت می میرند. نتیجه می تواند ناتوانی جدی اندام های بدن یا مرگ باشد. اگر فردی که دوست دارید، علایم و نشانه های سکته مغزی را بروز داد باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و کمک بخواهید.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

علایم و نشانه های سکته مغزی عبارتند از:
– بروز ناگهانی ضعف و بی حسی در یک طرف بدن- تغییر ناگهانی دید در یک یا دو چشم یا دشوار شدن بلع غذا- بروز ناگهانی سردردهای شدید بدون علت- بروز مشکلات شدید همراه با سرگیجه هنگام راه رفتن- بروز مشکلات ناگهانی در صحبت کردن و شناخت دیگران

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

آزمون سکته مغزی: حرف زدن، لبخند زدن، تکان خوردن
آزمون سکته مغزی به شناسایی علایم و نشانه های این بیماری کمک می کند. این آزمون از جزئیات زیر تشکیل شده است:- چهره. از فرد بخواهید لبخند بزند. آیا یک طرف صورت بی حس است؟- بازوها. از فرد بخواهید دست هایش را بالا ببرد. آیا یک دست پایین است؟- حرف زدن. از بخواهید یک جمله ساده را تکرار کند. آیا در به یاد آوردن و بیان کلمات با دشواری روبرو است؟

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

سکته مغزی: زمان = صدمه دیدن مغز
در درمان سکته مغزی، ثانیه ها نیز اهمیت دارند. وقتی اکسیژن به مغز نمی رسد، مرگ سلول های مغز در چند دقیقه آغاز می شود. به شرط مصرف داروهای متلاشی کننده لخته خون در سه ساعت ابتدایی پس از بروز سکته مغزی، می توان از گسترش آسیب دیدن مغز کاست. وقتی بخشی از بافت مغز از میان می رود، اندام هایی از بدن که توسط بافت از میان رفته مغز کنترل می شدند از کار می افتند. به عبارت دیگر سکته مغزی سبب ناتوانی بلند مدت جسمی می شود.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

تشخیص سکته مغزی
وقتی فردی با علایم و نشانه های سکته مغزی به بخش اورژانس مراجعه می کند، در ابتدا باید نوع سکته مغزی را مشخص کرد. دو نوع سکته مغزی اصلی وجود دارد که روش های درمان شان متفاوت است. پزشکان می توانند از عکس برداری اورژانسی برای شناسایی نوع سکته مغزی – مسدود شدن یا منفجر شدن رگ خونی – استفاده کنند. نتایج آزمایش های اضافی محل خونریزی درون مغز را مشخص می کند.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک
متداول ترین نوع سکته مغزی، ایسکمیک، نام دارد. تقریبا از هر 10 سکته مغزی 9 مورد در این گروه قرار می گیرند. عامل بروز سکته مغزی، لخته خونی است که در رگ درون مغز ایجاد شده است. لخته خون ممکن است در نقطه ای خاص گسترش یافته یا از سایر نقاط بدن به مغز رسیده باشد.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

سکته مغزی هموراژیک
سکته مغزی هموراژیک بسیار نادر و مرگ بار است. این نوع سکته وقتی بروز می کند که یک رگ خونی ضعیف در مغز منفجر شود. نتیجه این نوع سکته، خونریزی شدید درون مغز است که متوقف کردن اش بسیار دشوار است.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

سکته مغزی کوتاه (TIA)
حمله ایسکمیک گذرا را اغلب سکته مغزی کوتاه می نامند. لخته خون قسمتی از مغز را به طور موقت از کار می اندازد و علایمی شبیه سکته مغزی نمایان می شود. به گزارش سلامت نیوز وقتی جریان خون دوباره برقرار شود، علایم و نشانه های سکته مغزی از میان می روند. سکته مغزی کوتاه، نشان دهنده آن است که سکته مغزی اصلی به زودی به وقوع می پیوند. اگر فکر می کنید سکته مغزی کوتاهی را پشت سر گذاشته اید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا او احتمال بروز سکته مغزی اصلی را به حداقل برساند.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

علت بروز سکته مغزی چیست؟
یکی از علل متداول سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است. پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و … انعطاف رگ های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می شود.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

عوامل خطر زا: بیماری های مزمن
بیماری های مزمن سبب افزایش احتمال بروز سکته مغزی می شوند. بیماری های مزمن عبارتند از:
– فشار خون بالا
– کلسترول بالا
– دیابت
– چاقی

کنترل و درمان بیماری های فوق احتمال بروز سکته مغزی را به شدت کاهش می دهد.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

عوامل خطر زا: رفتارها
رفتارهای نامناسب و خطر زایی که در ادامه می خوانید خطر بروز سکته مغزی را به شدت افزایش می دهند:
– دود کردن سیگار
– ورزش نکردن
– نوشیدن الکل

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

عوامل خطر زا: تغذیه
پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب می تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه چربی و کلسترول می تواند سبب ضخیم شدن رگ های خونی شود. مصرف بیش از اندازه نمک ممکن است سبب بروز بیماری فشار خون شود. مصرف بیش از اندازه کالری سبب بروز اضافه وزن و چاقی می شود. با پیروی کردن از رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، غلات و ماهی می توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

عوامل خطر زایی که در کنترل شما نیست
برخی از عوامل خطر زا – کهنسالی و وجود سابقه سکته مغزی در خانواده – که در بروز سکته مغزی موثرند خارج از کنترل انسان قرار دارند. جنسیت، نقش مهمی ایفاء می کند. سکته مغزی مردان را بسیار بیشتر از زنان تهدید می کند. با این وجود، زنان در اکثر مواردی که سکته مغزی بروز می کند جان شان را از دست می دهند. سکته مغزی، آفریقایی آمریکایی تبارها، سرخ پوست ها و اسکیموها را بیشتر از سایر نژاد ها تهدید می کند.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

سکته مغزی: درمان اورژانسی
برای سکته مغزی ایسکمیک، درمان اورژانس، تجویز داروی ضد لخته خون است. داروهای از میان برنده لخته خون زمانی موثر هستند که حداکثر سه ساعت پس از بروز سکته مغزی تجویز و مصرف شوند. مدیریت سکته مغزی خون ریزی دهنده بسیار دشوار است. به گزارش سلامت نیوز درمان عبارتند از: کنترل فشار خون بالا، خون ریزی و تورم مغز

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

سکته مغزی: صدمات بلند مدت
میزان صدمات وارده به افراد و از دست رفتن توانایی آنها به شدت سکته مغزی و سرعت عمل در درمان بستگی دارد. نوع صدمه و آسیب دیدن بستگی به مکان آسیب دیده مغز دارد.

مشکلات متداول پس از بروز سکته مغزی عبارتند از:
– بی حس شدن- از کار افتادن دست ها و پاها- از میان رفتن توانایی راه رفتن- از میان رفتن دید چشم ها- ناتوانی در بلع غذا- ناتوانی در سخن گفتن و برقراری ارتباطمشکلات می توانند دائمی و ماندگار باشند، اما تعدادی از افراد می توانند بسیاری از توانایی های شان را بازیابند.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

توان بخشی سکته مغزی: گفتار درمانی
توان بخشی محور درمان عوارض سکته مغزی است. گفتار درمان گران می توانند به افراد برای به دست آوردن مهارت هایشان و مواجه شدن با ناتوانی ها کمک کنند. نتیجه گفتار درمانی در هر بیمار متفاوت است. برای افرادی که توانایی سخن گفتن را از دست داده اند گفتار درمانی ضروری است. گفتار درمان گر نیز می تواند به افرادی که در بلع غذا مشکل دارند کمک کند.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

توان بخشی سکته مغزی: توان بخشی بدنی
ناتوان شدن عضلات و از میان رفتن تعادل بدن از جمله متداول ترین عوارض سکته مغزی است. چنین عوارضی می توانند توانایی راه رفتن را از بیماران بگیرند و در فعالیت های روزانه شان خلل ایجاد کنند. توان بخشی فیزیکی روش موثری است برای به دست آوردن تعادل و هماهنگی عضلات بدنمی تواند علایم و نشانه های افسردگی را در بازماندگان سکته مغزی شناسایی و درمان و توانایی نوشتن، استفاده از قاشق و چنگال و …

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

توان بخشی سکته مغزی: روان درمانی
بازماندگان سکته مغزی از احساساتی مثل ترس، خشم، اضطراب و اندوه رنج می برند. روان شناس یا متخصص مشاور می تواند از استراتژی های گوناگون برای مقابله با این احساسات استفاده کند. متخصص مشاور همچنین می تواند علایم و نشانه های افسردگی را در بازماندگان سکته مغزی شناسایی و درمان کنند.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

پیشگیری کردن از بروز سکته مغزی: سبک زندگی
افرادی که بازمانده سکته مغزی هستند برای پیشگیری کردن از بروز دوباره سکته مغزی باید موارد زیر را رعایت کنند:
– پرهیز از دخانیات- ورزش کردن و کنترل وزن- پرهیز کردن از الکل و نمک- مصرف مواد غذایی سالم مانند ماهی، سبزیجات و غلات

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

پیشگیری کردن از سکته مغزی: داروها
پزشکان برای افرادی که احتمال دارد سکته مغزی کنند داروهایی تجویز می کنند تا احتمال بروز سکته را کاهش دهند. داروهای ضد لخته خون، مثل آسپرین، پلاکت های خون را حفظ می کنند که سبب ایجاد لخته می شوند. داروهای ضد لخته خون، مانند وارفارین، برای بازماندگان سکته مغزی تجویز می شوند تا به بیداری بخش خاموش مغزشان کمک کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند.

پیشگیری کردن از سکته مغزی: جراحی
در برخی از موارد، سکته مغزی در نتیجه تنگ شدن شریان کاروتید ایجاد می شود. پزشکان، افرادی را که سکته مغزی خفیف یا زود گذر (TIA ) کرده اند را جراحی می کنند و پلاکت ها را از دیواره این شریان پاک می کنند.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

پیشگیری کردن از سکته مغزی: بالون و استنت
در برخی موارد، پزشکان برای باز کردن شریان کاروتید از آنژیو پلاسی برای قرار دادن بالون و استند استفاده می کنند.

علایم سکته مغزی, دلایل سکته مغزی

زندگی پس از سکته مغزی
بیش از نیمی از افرادی که سکته مغزی کرده اند توانایی های خود را باز می یابند. کسانی که به اندازه کافی داروهای متلاشی کننده لخته خون مصرف می کنند ممکن است به طور کامل بهبود یابند و کسانی که دچار ناتوانی شده اند یاد می گیرند مستقل باشند.

شناخت عوامل سکته مغزی، کلید پیشگیری از آن هستند. این عوامل عبارتند از:

به گزارش بی اس ام اس سن: سکته مغزی در تمام سنین ممکن است اتفاق بیفتد ولی احتمال بروز آن در افراد مسن‌تر، بیشتر است. جنسیت: مردان بیش از زنان به سکته مغزی مبتلا می‌شوند. سابقه سکته مغزی: احتمال سکته در افرادی که سابقه قبلی سکته مغزی یا سکته گذرا داشته باشند، بیشتر است. سابقه خانوادگی: احتمال سکته مغزی در افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها به سکته دچار شده، بیشتر است.

چه باید کرد؟

سکته از دلایل ناتوانایی طولانی‌مدت و جدی محسوب می‌شود. در طول زندگی، ممکن است سکته 4 خانواده از 5 خانواده را درگیر کند. با اجرای این راهکارها، می‌توانید به والدین خود کمک کنید تا خطر سکته در آنها کاهش پیدا کند.

1. کنترل فشارخون

شک نکنید که فشارخون بالا یعنی افزایش خطر سکته. اگر یکی از والدین شما فشارخون بالاتر از 90/140 دارد، حتما باید تحت درمان قرارگیرد. پزشک برای کنترل فشار داروهای مناسبی تجویز می‌کند، اما فشارخون باید به‌طور منظم کنترل شود. حتی اگر هزینه خرید یک دستگاه اندازه‌گیری فشارخون برایتان کمی بالاست، ارزش پیگیری وضعیت سلامت پدر و مادر و حتی خودتان بیشتر است و به تهیه‌اش می‌ارزد.

2. دوری از استرس و افسردگی

وضعیت عاطفی و روانی والدین شما تاثیر زیادی روی سلامت جسمانی آنها دارد. کاهش عوامل بروز استرس، عصبانیت و افسردگی، مهم‌ترین گام برای حفظ سلامت قلب و عروق و پیشگیری از سکته است. اگر والدین شما تنها زندگی می‌کنند، ممکن است ناراحتی و نگرانی‌هایی داشته‌باشند. حتی اگر هنوز کنار هم هستند، ماندن در خانه می‌تواند باعث خستگی و دلتنگی‌شان شود، بنابراین آنها را تشویق کنید بیرون بروند و دوستان تازه پیدا کنند یا فعالیت‌های گروهی انجام دهند. مسجد محل یا فرهنگسراها، مکان‌های خوبی برای حضور سالمندان هستند. هرازگاهی آنها را با خود به گردش یا مسافرت ببرید. به پدر و مادر مسن تان توضیح دهید که مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار برایشان مضر است و تمرین‌های یوگا و آرام‌سازی را به آنها بیاموزید. والدینتان را تشویق کنید به موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش کنند و برای قدم زدن همراهشان بروید.اگر همه این راهکارها را امتحان کردید اما باز هم خلق و خویشان تغییر نکرد با پزشک صحبت کنید. افسردگی بسیار جدی اما بیماری قابل درمان است.

3. جلوگیری از تشکیل لخته

از پزشک والدین خود در مورد داروهایی که خطر تشکیل لخته را کاهش می‌دهد، سوال کنید. مهم‌ترین داروی موثر برای جلوگیری از لخته شدن خون، آسپیرین است که بسیار ارزان است و با دوز پایین 81 میلی‌گرم توصیه می‌شود. در مورد دریافت این دارو حتما با پزشک مشورت کنید، ‌شاید لازم باشد داروی دیگری برای آنها تجویز شود.

4. کنترل بیماری‌های خطرساز

اگر هر یک از والدین شما دچار فیبریلاسیون دهلیزی (یعنی ریتم غیرطبیعی حفره بالایی قلب)، دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی باشند، بیشتر در معرض خطر سکته قرار دارند. این بیماری‌ها به درمان مناسب نیاز دارند. هورمون درمانی جایگزینی، داروهای ضددیابت و داروهای مسکن و آرتروز، ممکن است خطر سکته را افزایش دهند. در مورد این داروها با پزشک آنها صحبت کنید شاید پزشک تشخیص دهد درمان‌های جایگزینی و کم‌خطرتر مناسب‌ترند و آنها را تجویز کند.علایم اولیه هشداردهنده سکته را بشناسید و به دنبال پیشگیری از سکته باشید. براساس تحقیقات مرکز کنترل اختلالات عصبی آمریکا، یک نفر از هر 3 نفری که دچار حمله ایسکمیک گذرا می‌شود، سکته حاد را تجربه می‌کند.

نشانه‌های حمله ایسکمیک گذرا یا سکته خفیف عبارتند از:

 کرختی ناگهانی یا ضعف صورت، دست یا پاها مخصوصا در یک طرف بدن

 گیجی ناگهانی، اشکال در صحبت یا درک

 مختل شدن ناگهانی دید در یک یا هر دو چشم

 اختلال ناگهانی در راه رفتن، از دست دادن تعادل یا هماهنگی یا گیجی

یکی از عوامل خطر اصلی سکته، افزایش کلسترول بد (LDL) است. کلسترول نباید بالاتر از 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و 5 برابر سطح HDL (یا کلسترول خوب بدن) باشد. سطح کلسترول بد باید زیر 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر برسد. مطمئن شوید که میزان کلسترول والدینتان مرتب بررسی و اگر لازم است، درمان می‌شود. داشتن یک رژیم کم‌چرب و ورزش منظم، بسیار موثر است اما کافی نیست. اگر سطح کلسترول بد با تغییر شیوه زندگی کم نشود، پزشک داروهای مناسب تجویز می‌کند.

5. رژیم سالم قلبی

بهترین رژیم برای پیشگیری از سکته، سرشار از غلات و حبوبات، سبزی و میوه، ماهی، مرغ و گوشت لخم و لبنیات کم چرب است. والدین شما باید دریافت چربی زیاد را محدود کنند. باید اسیدهای چرب کمتر از 7 درصد و اسیدهای چرب ترانس کمتر از 1 درصد باشد. آنها باید روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنند.

6. تشویق به ورزش

ورزش برای سلامت قلبی-عروقی ضروری و یکی از کلیدهای اصلی پیشگیری از سکته است، اما چه مدت ورزش لازم است؟ محققان توصیه می‌کنند روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط تا شدید و حداقل 5 روز هفته ورزش کنید. البته این به معنی آن نیست که والدین شما 5 روز در هفته به 30 دقیقه ورزش ایروبیک نیاز دارند. می‌توانید آنها را تشویق کنید که تمام طول روز ورزش ملایم انجام دهند، حتی پارک کردن اتومبیل کمی دورتر از مقصد و پیاده‌روی در مسافت بیشتر یا استفاده از پله به جای آسانسور می‌تواند برای آنها مفید باشد. یادتان باشد شروع هرگونه فعالیت ورزشی در سالمندان باید با مشورت پزشک باشد.

7. تشویق به ترک سیگار

سیگار کشیدن یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر سکته است. والدین شما یا هر فردی که در خانه سیگار می‌کشد، باید سیگارش را ترک کند. حتی زندگی با فرد سیگاری خطر سکته را 30 درصد افزایش می‌دهد.

ترک سیگار راحت نیست اما شما می‌توانید:

 به والدین خود بگویید ترک سیگار سخت نیست.آنها را تشویق کنید در مورد احساساتشان صحبت کنند، ترک سیگار برای سالمندان آسان نیست، حتی به آنها اجازه دهید کمی گریه کنند. شما ممکن است با دلخوری و ناراحتی والدین خود مواجه شوید اما از آنجا که سلامتشان برایتان اهمیت زیادی دارد، کمی صبور باشید و مثبت فکر کنید و همچنان آنها را برای ترک سیگار تشویق کنید. به پدر و مادرتان توصیه کنید در موقعیت‌هایی قرار نگیرند که میل به سیگار کشیدن در آنها ایجاد شود. اگر معمولا عادت دارند بعد از وعده‌غذایی سیگار بکشند، سعی کنید بعد از غذا با آنها قدم بزنید. خودتان هم سیگارتان را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید در حضور والدینتان این کار را انجام ندهید. قرارگیری در معرض دود سیگار شما هم برای آنها ضرر دارد.اگر به کار بستن این توصیه‌ها برای ترک سیگار والدینتان موثر نبود، با پزشک متخصص صحبت کنید. نیکوتین درمانی جایگزینی، حمایت و مشاوره هم کمک‌کننده است.

کی برویم دکتر؟

اگر هر کدام از این نشانه‌های سکته را در والدین خود مشاهده کردید، فورا اورژانس را خبر کنید: علامت اول: کرختی ناگهانی یا ضعف عضلات صورت، بازو و پاها مخصوصا در یک طرف بدن، شما ممکن است متوجه کجی ناگهانی دهان آنها شوید یا حرکت دست‌ها یا کنترل پاهایشان مختل شود.علامت دوم: گیجی ناگهانی، اشکال در صحبت کردن یا درک. مشکلات زبانی علامت شایع سکته است. علامت سوم: اختلال دید ناگهانی یک یا هر 2 چشم. مشکلات بینایی که ناگهان ایجاد می‌شوند، علامت شایع سکته هستند. فردی که دچار سکته می‌شود، ممکن است نتواند اطرافش را واضح ببیند یا به سختی به سمت چپ و راست نگاه کند. او ممکن است از تاری‌ دید یا دوبینی شکایت داشته باشد.علامت چهارم: اشکال در راه رفتن، نداشتن تعادل یا هماهنگی.ممکن است هنگام راه رفتن هر دو پا جدا از هم قرار بگیرد یا توانایی حرکتی ناگهان از دست برود. علامت پنجم: سردرد شدید بدون علت. سردرد لزوما علامت سکته نیست، اما اگر بدون علت یا با شدت غیرمعمول باشد، باید در مورد آن نگران شد. اگر سفتی گردن، درد صورت همراه با تهوع و استفراغ بود، ممکن است علامت خونریزی داخل جمجمه‌ای باشد.البته همه این علایم در هر سکته‌ای رخ نمی‌دهد. حتی اگر همه آنها ناپدید شدند، از سکته غافل نشوید. فورا با اورژانس (115) تماس بگیرید. بهترین اقدام برای فرد مورد علاقه شما که دچار این علایم شده است، رساندن او به اورژانس و درمان است.

مراقب سکته مغزی باشید

نشانه های سکته های مغزی چیست؟

به گزارش بی اس ام اس گزگز ناگهانی صورت، اندام های فوقانی یا تحتانی که عموما یک سمت بدن را درگیر می کند، گیجی ناگهانی، اختلال در بینایی، عدم توانایی برقراری تعادل درحین راه رفتن و حتی ایستادن، احساس دوران و چرخش اتاق و اجسام درون آن به دور سر، سردرد شدید و ناگهانی و عدم توانایی هماهنگی در انجام حرکات چند مرحله ای از نشانه های سکته مغزی است.برای شناسایی سکته می توان از روشی ساده و قابل استفاده در تمامی شرایط بهره برد. در این روش ۳ مورد بررسی می شود و در صورت وجود هر کدام از موارد احتمال بروز سکته به ۷۲ درصد می رسد.۱) افتادگی صورت که به صورت غیرقرینگی خود را نشان می دهد. زمانی که بیمار صحبت می کند یا لبخند می زند یا به صورت ارادی دندان هایش را نشان می دهد این حالت بهتر مشخص می شود. در افراد مبتلا یک سمت صورت حرکتی نداشته در حالی که سمت دیگر دارای حرکت است و خود به خود صورت ناقرینه بوده و دچار انحراف می شود.۲) بیمار ۲ دست خود را به سمت قدام (جلو) دراز می کند و چشمانش را برای ۱۰ ثانیه می بندد.بیماران مبتلا به سکته یا توانایی بالا بردن یک دست خود را ندارند و یا این که در حین بستن چشم ها یکی از دست ها به سمت پایین متمایل می شود که همان سمت درگیر است.

مراقب سکته مغزی باشید

۳) بیمار توانایی صحبت کردن به صورت طبیعی را نداشته و کلمات را با تانی، مکث یا به نادرستی بیان می کند. در موارد شدید بیمار توانایی خود را در بیان از دست می دهد.دقت کنید که چند تشخیص یا شرایطی وجود دارند که می توانند با سکته مغزی اشتباه شوند. این موارد در صورتی که درمان شوند می توانند علائم بیمار را بهبود بدهند. بیماران با تشنج از نوع خاصی ممکن است علائم یکطرفه داشته باشند.قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین می تواند افت هوشیاری و یا اختلال در عملکرد مغزی بیمار ایجاد کرده و نشانه های مشابه با سکته مغزی را نشان بدهد.به همین منظور در بیماران دیابتی باید قند خون توسط دستگاه های خانگی سریع اندازه گیری شود. البته تیم های اورژانس ۱۱۵ دارای این دستگاه ها در آمبولانس هستند و اقدام به این کار می کنند. برای این که قند بتواند مولد علائم مشابه با سکته مغزی باشد باید زیر ۶۰ یا بالای ۴۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

نشانه‌های سکته مغزی

به گزارش بی اس ام اس قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین می‌تواند افت هوشیاری و یا اختلال در عملکرد مغزی بیمار ایجاد کرده و نشانه‌های مشابه با سکته مغزی را نشان بدهد.هفته قبل علل تاخیر مراجعه افراد به پزشک هنگام مواجهه با علائم سکته مغزی تشریح شد اما نشانه‌های سکته‌های مغزی چیست؟علائم گاهی بسیار غیراختصاصی و گمراه‌کننده است. گزگز ناگهانی صورت، اندام‌های فوقانی یا تحتانی که عموما یک سمت بدن را درگیر می‌کند، گیجی ناگهانی، اختلال در بینایی، عدم توانایی برقراری تعادل در حین راه رفتن و حتی ایستادن، احساس دوران و چرخش اتاق و اجسام درون آن به دور سر، سردرد شدید و ناگهانی و عدم توانایی هماهنگی در انجام حرکات چند مرحله‌ای از نشانه‌های سکته مغزی است.برای شناسایی سکته می‌توان از روشی ساده و قابل استفاده در تمامی شرایط بهره برد. در این روش 3 مورد بررسی می‌‌شود و درصورت وجود هر کدام از موارد احتمال بروز سکته به 72 درصد می‌رسد.

سکته مغزی,درمان سکته مغزی

1ـ افتادگی صورت که به صورت غیرقرینگی خود را نشان می‌دهد. زمانی که بیمار صحبت می‌کند یا لبخند می‌زند یا به‌صورت ارادی دندان‌هایش را نشان می‌دهد این حالت بهتر مشخص می‌شود. در افراد مبتلا یک سمت صورت حرکتی نداشته درحالی که سمت دیگر دارای حرکت است و خود‌به‌خود صورت ناقرینه بوده و دچار انحراف می‌شود.

2ـ بیمار 2 دست خود را به سمت قدام (جلو) دراز می‌کند و چشمانش را برای 10 ثانیه می‌بندد.بیماران مبتلا به سکته یا توانایی بالا بردن یک دست خود را ندارند و یا این‌که در حین بستن چشم‌ها یکی از دست‌ها به سمت پایین متمایل می‌شود که همان سمت درگیر است.

3ـ بیمار توانایی صحبت کردن به صورت طبیعی را نداشته و کلمات را با تانی، مکث یا به نادرستی بیان می‌کند. در موارد شدید بیمار توانایی خود را در بیان از دست می‌دهد.دقت کنید که چند تشخیص یا شرایطی وجود دارند که می‌توانند با سکته مغزی اشتباه شوند. این موارد درصورتی که درمان شوند می‌توانند علائم بیمار را بهبود بدهند. بیماران با تشنج از نوع خاصی ممکن است علائم یکطرفه داشته باشند.قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین می‌تواند افت هوشیاری و یا اختلال در عملکرد مغزی بیمار ایجاد کرده و نشانه‌های مشابه با سکته مغزی را نشان بدهد.

سکته مغزی,درمان سکته مغزی

به همین منظور در بیماران دیابتی باید قند خون توسط دستگاه‌های خانگی سریع اندازه‌گیری شود. البته تیم‌های اورژانس 115 دارای این دستگاه‌ها در آمبولانس هستند و اقدام به این کار می‌کنند. برای این‌که قند بتواند مولد علائم مشابه با سکته مغزی باشد باید زیر 60 یا بالای 400 میلی گرم در دسی لیتر باشد.هفته آینده از روش‌های تشخیص، درمان و مراقبت‌های لازم در بیماران با سکته مغزی صحبت خواهد شد.

کسانی که آب انار می نوشند، فشار خون آنها پایین می آید و لذا خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا یافته است

کرفس : قابل ذکر است که رادیکال های آزاد می توانند با اکسیداسیون کلسترول احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را زیاد میکند لذت مصرف ویتامین ث در سلامت قلب و عروق تاثیرگذار و موثراست و شما را از بیماری های قلبی، سکته و سرطان محافظت می نماید.

ابل ذکر است که بادام زمینی باعث گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می گردد و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری خواهد نمود.

صرف زیاد فلفل سیاه برای بیماری‌های دستگاه گوارش، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر و کسانی که کم‌خونی دارند مفید نمی‌باشد.کسانی که ورم پروستات دارند در خوردن فلفل افراط نکنند. بهتر است بدانید که کسانی که تصلب شرائین دارند و سکته مغزی کرده‌اند نباید فلفل زیاد استفاده نمایند.

شاه توت برای سکته مغزی مفید است

سکته مغزی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.