فلج معده یا گاستروپارز

فلج معده,فلج معده دیابتیک,فلج معده دیابتی,فلج معده یا گاستروپارز,درمان فلج معده,علائم فلج معده,بیماری فلج معده,داروی فلج معده,علت فلج معده,درمان گیاهی فلج معده,درمان گیاهی فلج معده,راه درمان فلج معده,راههای درمان فلج معده,درمان قطعی فلج معده,طول درمان فلج معده,علایم بیماری فلج معده,داروهای فلج معده

فلج معده , فلج معده دیابتیک , درمان گیاهی فلج معده , علائم فلج معده

علل و علائم و داروی فلج معده+ درمان گیاهی فلج معده چیست

به گزارش اس ام اس فلج معده که نام علمی آن گاستروپارزی است، به معنی شل شدن حرکات معده است. این بیماری بسیار شایع و آزاردهنده است.
معده عضوی عضلانی است که با حرکات پی در پی، باعث مخلوط شدن غذا با شیره های گوارشی و هضم غذا می شود و سپس غذا را به سوی روده می راند تا در آنجا عملیات جذب مواد غذایی شروع شود.اگرچه بیماری فلج معده باعث مرگ نمی شود و طول عمر را تغییر چندانی نمی دهد، ولی کیفیت زندگی کاهش قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد. در این بیماری غذا مدت خیلی طولانی در معده باقی می ماند و فرد، احساس سیری و پری معده می کند. این احساس ناخوشایند را همه ما هنگام بیماری های ویروسی سخت تجربه کرده ایم که در بسیاری اوقات همراه با تهوع و دیفن هیدرامین، دیمن هیدرینات و سایر هم خانواده های این داروهاست که شل شدن معده را سبب می شود. در بین بیماری ها، دیابت سر دسته بیماری هایی است که بیماری عذاب آور فلج معده را ایجاد می کند. هر چه قند خون بالاتر باشد این عارضه نیز شدیدتر است و با کنترل قند خون، معده حرکاتش بهتر خواهد شد.

فلج معده , فلج معده دیابتیک , درمان گیاهی فلج معده , علائم فلج معده

گاستروپارزی ( فلج معده ) چیست؟ گاستروپارزی ( فلج معده ) در واقع تنبلی و تاخیر در تخلیه معده میباشد.
که بعلت اختلال در عملکرد عصبی عضلانی معده بوجود می آید. معده عضوی است عضلانی که با حرکات پی در پی، باعث مخلوط شدن غذا با شیره های گوارشی و هضم غذا می شود و سپس غذا را از طریق دریچه پیلور به سوی روده باریک می راند تا در آنجا عملیات جذب مواد غذایی شروع شود. اگر به هر دلیلی عملکرد حرکتی معده اختلال پیدا کند  و یا دریچه پیلور تنگ شود تخلیه معده به داخل دوازده به موقع انجام نمی شود و غذا به مدت طولانی در معده باقی می ماند.
   

علائم گاستروپارزی (تنبلی و تاخیر تخلیه معده ) چیست؟

تهوع
استفراغ غذاهای هضم نشده
احساس پری شکم و سیری زودرس
نفخ و باد گلو
کاهش وزن
سوزش سر دل
برگشت غذا از معده به مری

فلج معده , فلج معده دیابتیک , درمان گیاهی فلج معده , علائم فلج معده

چه کسانی در معرض گاستروپارزی هستند؟

دیابتی ها : بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد در معرض گاستروپارزی هستند زیرا قند خون بالا سبب آسیب به عصب واگ می  شود. آسیب این عصب یکی از شایع ترین علل گاستروپارزی است. در ۲۵ درصد افراد دیابتی گاستروپارزی مشاهده میشود.

داروها : برخی داروها مانند داروهای ضد درد، ضد افسردگی ، مشتقات تریاک و آنتی هیستامینها  موجب گاستروپارزی میشود .

اعمال جراحی روی مری، معده یا روده کوچک : افرادی که طی عمل جراحی عصب واگ معده آنها قطع شده باشد دچار تاخیر تخلیه معده میشوند.

بیماریها : در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، اسکلرودرمی، لوپوس ، پارکینسون ، نارسایی مزمن کلیه و برخی بیماری  های خود ایمنی گاستروپارزی مشاهده میشود ولی دیابت سر دسته بیماریهای ایجاد کننده گاستروپارزی است.

عفونتهای ویروسی مانند آنفولانزا : عفونتهای ویروسی مانند آنفولانزا باعث گاستروپارزی موقتی میشوند.

چگونه می  توان گاستروپارزی را تشخیص دهد؟ پس از تهیه شرح حال و شک به گاستروپارزی برای بررسی تاخیر در تخلیه معده ممکن است از روشهای زیر استفاده کرد.

عکس باریم : این بررسی اندازه معده و احتباس غذا  در معده را نشان میدهد.

فلج معده , فلج معده دیابتیک , درمان گیاهی فلج معده , علائم فلج معده
 
آندوسکوپی قسمت فوقانی : معمولا صبح ناشتا و یا  8 تا 10 ساعت پس از غذا  که اندوسکوپی انجام میشود  معمولا معده خالی دیده میشود ولی در بیماران مبتلا به گاستروپارزی داخل معده غذا دیده میشود.  مشاهده غذا ی احتباس یافته در داخل معده شخص ناشتا در غیاب تنگی دریچه پیلور مطرح کننده گاستروپارزی است .

سونوگرافی :  اگر در مطالعه سونوگرافی شکم فرد ناشتا تجمع مایعات و مواد غذایی در معده مشاهده شود احتمال گاستروپارزی مطرح میگردد.

اسکن تخلیه معده با رادیو ایزوتوپ : این روش دقیق ترین روش اثبات گاستروپارزی است. در این آزمایش بیمار یک ماده نشاندار شده را میخورد پزشک با یک اسکنر که ماده نشاندار شده را نشان میدهد آنر را رد یابی میکند و مدت زمان تخلیه کامل معده محاسبه می کند. این تست دو تا چهار ساعت طول میکشد اگر دو ساعت بعد از خوردن ماده بیش از 70 درصد و چهارساعت بعد از خوردن ماده بیش از 10 درصد آن در معده باقی بماند گاستروپارزی ثابت میشود.

فلج معده , فلج معده دیابتیک , درمان گیاهی فلج معده , علائم فلج معده

برای بیماران مبتلا به گاستروپارزی چه توصیه ای میکنید ؟

تعداد وعده های غذایی بیشتر ولی با حجم کمتر مصرف شود

از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز شود زیرا چربی سرعت تخلیه معده را کند می کند.

مصرف غذای پر فیبر و دیر هضم ، مانند سبزیجات و حبوبات کاهش یابد.

الکل مصرف نشود

بهتر است غذاهای آب پز و رقیق مصرف شود

آب و مایعات بیشتری مصرف شود

در دیابتی ها قندخون در محدوده هدف حفظ شود.

فلج معده , فلج معده دیابتیک , درمان گیاهی فلج معده , علائم فلج معده

داروهای مفید برای بهبود تخلیه معده در بیماران مبتلا به گاستروپارزی کدامند ؟

اریترومایسین : داروی اریترومایسین که یک آنتی بیوتیک میباشد دارای خاصیت القای حرکات معده است  و بخصوص شکل وریدی آن موجب تسریع تخلیه معده در افراد مبتلا گاستروپارزی دیابت میشود.

دومپریدون : دومپیریدون برای بهبود تخلیه معده مفید میباشد.  نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی توصیه میشود.

متوکلوپرامید : همانند دومپیریدون برای بهبود تخلیه معده مفید میباشد.  نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی توصیه میشود.

سیزاپراید : سیزاپراید همانند دومپیریدون و متوکلوپرامید برای بهبود تخلیه معده مفید میباشد.  نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی توصیه میشود.

فلج معده , فلج معده دیابتیک , درمان گیاهی فلج معده , علائم فلج معده
علل و علائم و داروی فلج معده+ درمان گیاهی فلج معده چیست

فلج معده چه موقتی و به دنبال بیماری های ویروسی شایع یا داروها رخ دهد و چه این که به دنبال بیماری مزمن و دائمی مثل دیابت باشد، باید مدیریت شود. خوردن غذاهایی با حجم کم، خوردن غذاهای آبکی و نرم و پرهیز از خوردن غذاهای چرب که مدت بیشتری در معده باقی می ماند، باعث بهبود نسبی می شود. همچنین بهتر است از خوردن غذاهای دیر هضم و سنگین مثل آنهایی که دارای حبوبات است، پرهیز کرد. تحرک بدنی و پرهیز از نشستن و بخصوص دراز کشیدن یا خوابیدن بعد از غذا باعث بهترشدن این عارضه می شود. داروهای مختلفی هم برای این بیماری وجود دارد. متوکلوپرامید به صورت قطره، قرص و آمپول ، یکی از قدیمی ترین و موثرترین داروها برای درمان بیماری فلج معده است که در دیابتی ها باید روزانه سه بار مصرف شود.داروی «اریترومایسین» که برای درمان ذات الریه استفاده می شود دارای خاصیت ایجاد حرکات معده است که می توان از شربت یا قرص آن برای درمان کم تحرکی معده استفاده کرد.
داروی «دومپریدون» که در سال های اخیر وارد داروخانه های ایران شده است نیز هم خانواده متوکلوپرامید است و می توان برای درمان این بیماری از آن استفاده کرد.

فلج معده